swedishturks.blogg.se

Happy is he who says, "I am a Turk" - Atatürk

Hamam

Kategori: Alanya

Ni som varit i Turkiet förut vet troligtvis hur populärt hamam är.
Hamam är den turkiska varianten av ångbad och bastu, och ofta så får man både helkroppsmassage och kropps-peeling under besöket. Många rekommenderar att göra hamam-besöket från början av sin resa, eftersom brännan håller längre när de döda kroppscellerna har försvunnit. Detta är super populärt bland turister, men har också betytt mycket för turkiska invånarna (eller Osmanska riket som det kallades förr) som en rituell funktion, men också ett sätt att umgås på. Många hotell anordnar egna spa-liknande miljöer med hamambad.
Detta är väldigt turkiskt, och vi rekommenderar det här till alla som vill ha en avslappnande start på semestern, för att sen kunna hålla brännan en längre tid!

50 dagar kvar!

Hej alla glada!
Idag är det faktiskt bara 50 dagar kvar tills vi åker till värmen igen, herregud vad tiden går undan!
Har ni inte bokat sommarresan ännu så rekommenderar vi starkt att ni bokar snart och kommer och hälsar på oss i södra Turkiet!

Utflyktsförsäljning

Kategori: Alanya

Längs gatorna försöker många försäljare sälja utflykter till er, bland annat till Alanyas partybåtar, snorkling, Pamukkale och Manavgat. Jämför gärna priser hos de olika försäljarna, och var nog med att allt stämmer. Ibland går det dessutom att pruta lite!
Här nedan är en kille som brukar sälja utflykter i Mahmutlar (väldigt nära där vi bor). Där bjuds det ofta på kallt äppelte under de varma sommardagarna!
Ha en fin kväll i de härliga vårvädret!

Varmare vädret kommer nu!

Tjena!
Nu börjar riktigt skönt väder ta sig till Alanya, i slutet av veckan kommer dom upp i 28 grader! Det är ca. 50 dagar kvar tills vi får komma dit igen, och då blir det en långresa på fyra veckor!
Ha en fortsatt trevlig dag!

Parasailing

Godkväll!
Är det någon som vågat prova på parasailing? Vi ska kanske (om vi vågar) göra det nu i sommar. Väldigt populärt, och går att köpa på stränderna för ca. 350 SEK, och håller på i kanske 5-10 minuter. Det kostar en slant, men det är sånt man kanske gör en gång i livet bara, så de kan vara värt, om man törs!

Vår vattenkille Ali

Hejsan!
Tänkte berätta lite om vår polare Ali, som kör hem vatten åt oss. Det var en dag för nåt år sedan, som han knackade på vår dörr, med en stor dunk med vatten och frågade om vi ville köpa den av honom. Med hans lilla engelska, lyckades vi ändå bli riktigt bra kompisar med honom, så nu varje gång vi åker dit, så beställer vi en dunk (20 liter) av honom för 25 SEK. Väldigt praktiskt och bra så man slipper bära i de varma vädret, och får istället vattnet hemkört.
I somras gick vi och hälsade på honom på sitt kontor, men första gången så hittade vi inte riktigt dit, så vi gick in i en butik och gav honom namnet på Ali's kontor som vi letade efter, och vi frågade "Is it 100 meter, or 200 meter..?", och då svarade han, "no it's here, 2 meter!". Så vi hade gått in till grannbutiken och frågat om var vattenkillen Ali hade sin butik! Då trodde han nog att vi var lite blåsta turister (det verkar hända ganska ofta där nere!). Ett roligt minne är det i alla fall!
Ha en rolig fredagskväll!!

Restaurang Buzzy

Kategori: Restauranger

Good evening ladies and gentlemen!
Under påsken var vi på en restaurang i Mahmutlar (ganska nära det kända klocktornet) som heter "Buzzy". Trevlig personal, och rolig underhållning på kvällen, dock inte de bästa priserna i stan. Kan ändå vara kul att gå dit och i alla fall ta en drink!
Ha en trevlig kväll!

Strandhäng

Hej kära vänner!
Visst är stranden och havet något helt fantastiskt? Man kan inte få nog av att kika ut bland vågorna mot horisonten, och samtidigt känna den varma sandstranden under fötterna. På "vår" strand (den östra stranden), så är det inte riktigt 100% sandstrand, utan den är mer små-sten-kornig (som på bilden nedan), men väldigt härlig, mysig och mjuk ändå. Hoppas alla får en trevlig kväll!

Tebjudningar

Kategori: Resan

Många turkiska familjer är väldigt generösa, snälla, och trevliga, och flera gånger har vi blivit inbjudna till tebjudningar. Även fast de ibland inte kan så bra engelska, så går det ändå bra att kommunicera genom att göra gester. Bilderna nedan är vår vaktmästares familj (dock är inte själva vaktmästaren med på bilden), väldigt trevlig familj, och vi hoppade mycket hopprep och lekte andra lekar med barnen.

Underbar resa - som alltid!

Hejsan svejsan!
Nu är vi alltså tillbaka till Sverige, härligt att komma hem till snö och kyla från värme och sol. Vi har haft de väldigt skönt med vädret, mellan 20-25 grader nästan varje dag, dock så regnade det och var mulet två dagar, så åker man vid påsk-tiden får man se opp för någon lite sämre dag.
Men bruna har vi blivit ändå, och badat i havet mycket också! Den här gången hade vi en del att fixa i lägenheten; vi köpte en byrå och en lampa, samt en spegel som levereras i sommar. Vi hade tyvärr lite problem med lampan, så vi fick åka tillbaks till möbelaffären för att få den fixad (nu står den på plats och är super fin!). Vi har köpt mycket av våra möbler från en affär som heter Enza Mobilya, och vi kan starkt rekommendera den! Superfräscha och fina möbler till oftast bra pris och kvalité.
Under resan blev vi också bra kompisar med vår vaktmästares barn/familj, så vi blev många gånger inbjudna på te hos dom. De ska man faktiskt veta om turkar, de har många gånger inte så mycket pengar, men ändå så är dom så himla generösa och bjuder på storfika flera gånger! Vi tänkte att vi ska ta med oss kläder/leksaker i sommar till dom, så att vi kan göra dom glada också.
Vi åkte in till Alanya centrum en dag och shoppade lite, bland annat några saker till vår hundvakt (om vi inte har nämnt det förut, så har vi en liten hund som heter Simba och är en blandning av Papillion, chinese powder-puff och chihuahua). I området Mahmutlar där vi bor, så har de också en tisdags-bazaar och en lördags-bazaar, där man kan hitta alla möjliga saker, och som till och med kan vara billigare än i Alanya centrum, så det kan vara ett tips om man inte vill åka ända in till stan, men ändå kolla på de långa gatorna med kläder, mat, och massa annat skoj.
Vi var på stranden varje dag som solen sken, och badade i de svala havet, dock var vi oftast de enda på stranden, förutom någon fiskare lite här och där. De är inte riktigt säsong ännu, men det går jättebra att åka dit redan nu! Solen är mycket stark, och vi har allt bränt oss en del på den resan.
Stora motorvägen Atatürk byggs om för fullt, och det kommer bli en fin strandväg till sommaren som leder bra mycket längre än innan (sist var det bara en grusväg, men en bild här nedan visar de nya "hyddorna" som nu finns tillgängliga lite här och var).
Kort och gott hade vi en riktigt härlig resa, och om ni inte har kikat in video-klippet på förra inlägget så rekommenderar vi att ni gör det, den sammanfattar vår resa väldigt fint.
På planet påväg hem så var det mycket turbulens i luften, många var rädda och började må illa, och sen mitt i allt så började en kör att sjunga någon kyrklig sång, vilket skrämde oss ännu mer! Men piloterna är ju vana med sådant väder, så man ska nog inte oroa sig, vi landade säkert och bra, fast var nästan en timme försenade.
Det får räcka för den här gången! Ha en bra dag!

Beautiful life in Alanya!

Kategori: Allmänt

Här är en sammanfattning på våran underbara semester.
Varmt varje dag ungefär 20-25 grader.

Hemma igen..

Kategori: Alanya

Hejsan allihopa! Hoppas ni har det bra, det har iallafall vi haft!! Igår var det 26 grader och sol. Vi berättar mer imorgon!