swedishturks.blogg.se

Turkisk afton

Kategori: Resan

Morsning!
Härligt med sportlov, äntligen!
Alanya har ca 20 grader och sol den här veckan, vi hoppas att det kommer bli ännu varmare tills vi åker dit (mindre än en månad!!).
I alla fall, så tänkte vi skriva om den turkiska aftonen vi råkade hänga med på när vi var där under sommaren.
Det började faktiskt med att vi pratade med en kille från stranden, som sa att det skulle vara en ganska stor fest på kvällen i Alanya centrum, så vi bestämde oss för att undersöka saken. Vi åt på en restaurang, för att sedan bege oss ut på lattjolajban!
Vi lovar er, på den där "festen" så var vi de enda svenskarna där.. Hehe, så det var spännande. De var lite shower/musik, och massa raketer! (Tänkte lägga upp en video på dom en annan gång). Dock så blev det en ganska sen kväll, och vi tyckte att det vore onödigt att ta en taxi hem (för att spara pengar). Så då såg vi 'Klas Disco' bussen stå där utanför, och den ligger ju väldigt nära vårt hem, så vi bestämde oss för att åka med den till Discot en stund! Det gick bra, och vi dansade och hade skoj till de tidiga timmarna på dygnet. Därefter begav vi oss hem. Ett bra sätt att få åka gratis på! :)
Ha en riktigt härlig dag!

Pat Foley's

Kategori: Restauranger

I somras när vi var i Turkiet så åt vi på en restaurang som hette Pat Foley's.
Dom hade mycket blandad och bra mat, t.ex tex mex, biffar, pasta-rätter osv. Personalen var också trevlig. Och man kan välja om man vill sitta inomhus eller utomhus, men där inne är baren.
Den ligger i Alanya Centrum.

Mamma haffar turkar!
Ha det bra!

Tomato a la Caroline

Hej på er!
Hoppas allt är fint med er, det är 18 grader och sol i Alanya just nu, wiho!
När vi var på en polares (Kallas Alex Alex) restaurang i somras så skulle Caroline försöka göra en ros av tomaterna vi fick.. Ja, vi kan ju se på en gång vilken som är hennes...
I alla fall, ha en fortsatt bra dag och kväll!

Simarik dansen

Kategori: Allmänt

Vi kanske inte är professionella dansare ÄN, men vänta ni bara!!
Om ni vill lära er dansen, försök att undvika misstagen vi utförde! ;D
Ha det bäst!

36 days left!

Hej alla glada!
Inte långt kvar nu, bara 36 dagar, wiho!
Åh vad det ska bli härligt att åka till värmen snart igen, och njuta av det underbara havet och värmen.
Så snart gäller det att börja packa igen, resorna ska bli fulla med prylar, bl.a. så har vi köpt en dammsugare då förra gick sönder (turkisk kvalité you know), så nu har vi köpt en från Sverige som vi tänker ta med oss. Det är lite roligt att våra väskor är proppfulla när vi åker ner dit, och sen när vi åker hem är de typ tomma då vi har lämnat nästan allt där. Hehe standard.
I alla fall, ha en riktigt trevlig kväll med massa te och annat myspys!

Härlig vecka!

Kategori: Alanya

Godmorgon kära ni!
Vi har en härlig vecka att se fram emot, och inte minst så är vädret i Alanya strålande, med ca. 17 grader och sol de flesta dagarna.
Ha en superhärlig dag!

New home in Turkey comes to you

Kategori: Allmänt

Som rubriken lyder så är New home in Turkey på mässa här i Stockholm,globen både idag och imorgon.
På deras sida står det "Ni är välkommna att träffa oss personligen och ta del av en djupare presentation, Låt oss hjälpa er att finna dröm bostaden som verkligen stämmer med era förhoppningar."
Öppetiderna är mellan 10.30-18.00 och det är helt gratis att komma och lyssna!

Ha en fortsatt trevlig kväll allihopa!

Hotell Alaiye Kleopatra

Kategori: Alanya

Hejsan hoppsan!
I maj 2011 så besökte vi Alanya för första gången, och bodde då på ett hotell mitt i centrum, som heter Alaiye Kleopatra. Det var redan då tanken på att köpa en lägenhet i Turkiet började på allvar, och när vi kom hem tillbaka till Sverige så började vi kika runt hur det går till och vad för utbud och priser det finns. I alla fall, hotellet var 4 stjärnigt (tror jag), och väldigt mysigt med tanke på att stranden inte låg längre bort än 50 meter (ungefär) och att det i princip låg mitt i staden också! Så vi fick lite av varje på den resan, dock var det ibland hög musik från gatan på natten, eftersom några discon/barer hade öppet . Personalen var super trevliga, och vi som är utåtriktade frågade såklart efter en några personers Facebook (vissa, åtminstone en, har vi fortfarande kontakt med idag!). Det känns kul att känna några människor där nere som kan ge oss tips med mera. Vi rekommenderar hotellet för er som vill ha lite av strandlivet, shoppinglivet och partylivet!
Ha en trevlig kväll gott folk!

20 grader och sol

Hejsan!
Det ser ut att bli regn i Alanya varannan dag den här veckan, men imorgon kan man vara lycklig, för då blir det minsann 20 grader och sol, härligt februariväder. Hoppas ni haft en bra dag, och att imorgon bli ännu bättre!

Böner & Moskéer

Kategori: Allmänt

Hej på er alla! Sorry för dålig uppdatering, vi har lite svårt att komma på vad ni vill läsa som, så har ni några frågor eller tips på vad vi borde skriva om så säg till!
I alla fall, tänkte beskriva lite om hur mysigt det är att bo i ett land där man hör böneutrop fem gånger om dagen. Som några av er säkert redan vet, så den största delen av befolkningen i Turkiet muslimer, vilket betyder att moskéer finns utspridda lite överallt och att "tropiska" böneutrop sjungs ut vid fem tillfällen varje dag, bland annat när solen går upp ca. 05:00 och när den går ner ca. 20:00 beroende på vilken årstid man befinner sig på plats. Från början var det väldigt ovant för oss, och vi anmärkte på det varje gång det sattes igång, men nu med tiden så har det blivit hur mysigt som helst, och man bara njuter när man hör sången/bönen från alla minareter! En efter en sätts igång, nästan på samma sekund. Vill man besöka en moské bör man nog vara medveten om hur renheten är viktig, och att du inte får visa mycket hud. Det är till och med "oartigt" eller inte fint att visa för mycket hud på vissa restauranger/hotell vid middagstiden, så många uppmanar männen att ha på sig långbyxor och kvinnorna klänningar som minst går till knäna och inte för urringade (men det är självklart inget krav, många turister går lite hur som helst, så det får man avgöra själv hur man känner). Den turkiska kulturen har alltid varit och är fortfarande till stor del att männen är ute och arbetar och ska försörja kvinnan i hemmet, där hon ska ta hand om barnen och hushållet. Eftersom vi bor lite mer "ute på landet" (fast ändå bara 15 minuter från Alanya centrum) så ser vi väldigt ofta söta turkiska människor som jobbar vid plantagen av de olika odlingarna, och ibland får vi till och med smaka ett par apelsiner och bananer.
Många turkar är supertrevliga och gillar att prata med turister, speciellt när de försöker lära sig turkiska.